tisdag 23 mars 2010

Sjukt nöjd!

Jag fortsätter min partysömnad! Idag är jag dessutom sådär sjukt nöjd som man bara kan bli när man sytt klart ett plagg och allt blir sådär perfekt som man föreställt sig! Visst, ett hoppstygn på en av raglansömmarna blev det väl, men efter att ha repat upp och gjort om så flöt det på bra igen. Modellen är som ni alla ser en omlott, grundmönster från Ottobre - men jag har ändrat lite i mönstret, förlängt grenkilen då jag tycker att den var lite kort samt rationaliseratbort flärparna man ska sy in i sidosömmarna för att fästa knapparna på. På de tidigare bodysarna jag gjort har jag upplevt att det blivit lite knöligt, så den här gången satte jag dem direkt i tyget, med förstärkning i form av ett lager tyg emellan.

Förutom bodyn ska ni även få ett litet tips som gäller photoshop. Jag har använt det ett tag, men inte funderat på huruvida man kunnat förenkla alla steg man gör för att frilägga bilderna. Det är många steg med att maska bort, förbättra färger, lägga skugga, ändra bildstorlek mm. Själva friläggningen av objektet går ju inte att göra så mkt åt, där krävs manuell handkraft - men sen kan man skapa "actions" ett slags förinspelat makro som gör allt det andra! Supersmidigt - nu klickar jag bara på mitt inspelade action och vips så klipper den ut, lägger skugga och ändrar storlek automatiskt! Vill ni veta hur man skapar actions kan ni tex kolla här

Nu har jag bara en liten snutt kvar av mitt röda molntyg och ännu har inget av mina barn fått något plagg i det. Måste nog helt enkelt beställa lite nytt =)! Rött är verkligen galet snyggt!

14 kommentarer:

Tanjis sa...

Oj, galet snygg blev den!
Jag blir alltid lite avis när någon syr en snygg body, jag vill själv sååå gärna sy en men lyckas aldrig. Det blir bara fult.
Har problem med kantningen, den blir bubblig eller vågig eller hur det nu blir.
Din ser jättefin ut, ser ut som om du har använt tvillingnål?

Det röda molntyget var verkligen snyggt!

Therese sa...

Tack! Kantningen är det jag har svårast för oxå, det blir lätt bubbligt och vågigt när man inte fått till diffmatningen ordentligt. Jag har inte sytt med tvillingnål, utan med min coverpro, men på ovansidan blir det ju likadant med tvillingnål förståss =).

Lina sa...

Håller med dig, galet snyggt!!

OttoPippi sa...

Rött är verkligen galet snyggt!!! Kanske snyggaste molnen....

Bodyn blev jättebra och du verkar ha förbättrat Ottobres mönster ytterligare :-) :-).

Nu blev jag jättenyfiken på ditt PS-tips!!! Måste genast in och titta!!

Kool Inka sa...

Vad snyggt med rött. Det är en av de färger jag inte har beställt. Kanske skulle göra det.
Tack för PS-tipset! Måste genast testa det så jag får mer tid över till sömnad istället för att sitta framför datorn.

Fin blogg du har.

Anki sa...

Åh, vad snygg den blev! Hmm, kanske ska ta å beställa lite rött molntyg oxå... :-)

Strumpetossa sa...

Superfin!!

Jonglören sa...

Superfin...och snällt av dig att dela med dig av hur du redigerar bilder.

Åsa Tidqvist sa...

jag förstår att du är nöjd!! GALET snygg var ordet, jag är väldigt imponerad!

KRUMELEJ sa...

Jag förstår att du är nöjd. Bodyn är supersnygg och extra läckert med dekorsömmen i raglansömmen. Det är absolut något jag ska prova :D. Tack för photoshop-tipset. Håller precis på att försöka lära mig lite....men det går ganska trögt eftersom tiden inte räcker till :D

Ingrid sa...

Snygg, snygg, snygg!! När man ser det snygga reslutatet vill jag bara ha en coverpro ännu mer...

Jag gillar också de röda molnen!!

Simsalabim sa...

Ja, visst är det röda molntyget supersnyggt! Måste nog också beställa det. Tack också för PhotoShop-tipset.

Karolina sa...

Oj, så fin body!! Ja, det röda molntyget är verkligen kanonfint (vill-ha!!). Och jag håller med om att använda PS-makro. Lärde mig det av min syster som är fotograf för ett tag sen - fantastiskt smidigt!

Madebycarran sa...

Helt galet snygg måste jag säga! Du är ju helt sjukt duktig!!