söndag 10 januari 2010

Mmmm marabou...

Den här tröjan får mig nästan att känna som i reklamen "mmmm Marabou.." eftersom den är så härligt mjuk, gosig och liksom nougatfärgad och brun på samma gång! Hittade tyget på Sy & Inspirationsmässan i Göteborg som var tidigare i vintras och hade definitivt inte köpt det om jag inte sett det live! Tyget finns hos MG Tyger men på bild gör det sig inte alls rättvisa tyvärr.. det måste helt enkelt upplevas :-). Ni som har tyget själva vet vad jag menar.

Tröjan sydde jag upp som visningsexemplar inför ett homeparty och det är en klassisk V-neck, lite rymligare än vanliga tröjor för att man ska kunna ha en t-shirt under. Blev extra nöjd över hur jag fick till själva v-ringningen den här gången, något som jag lägger på minnet inför nästa tröja! Jag sydde helt enkelt ihop mudden till en rundel (precis som vanligt) och sen när halslinningen var påsydd så sydde jag lixom "av" linningen i 45 graders vinkel från insidan. Inga konstigheter egentligen, och många har säkert gjort så här i alla tider, men för mig var det hur som helst nytt och väldigt bra!
Tröjan finns nu till salu i Butik BillaBa - välkommen dit!


12 kommentarer:

Jes sa...

Underbar tröja, håller med tyget är underbar har oxå köpt på mig en bit.

OttoPippi sa...

Jätte, jätte, jättefin!!! Blir så nyfiken på detta tyg alla talar så gott om..... Jag har inte prövat mig på V-ringning ännu faktiskt... Detta sätt verkar ju smart. Hur mycket mindre gör du rundeln (än halsen alltså)? 1/4 del?

Therese sa...

OttoPippi: Oj - har ingen aning, måttar alltid för hand på varje enskild tröja så jag har ingen "standard" längd tyvärr.

Anneli sa...

Ser verkligen jättehärlig ut! Snyggt med V-ringning.

Thea sa...

Underbar! Modellen är jättefin och jag älskar verkligen också det tyget.

Nilla sa...

Jättefin, myysig! :)

Äppel Päppel sa...

Supersnygg tröja! Vill också prova på att sy v-ringning. Förstod inte riktigt förklaringen, men kanske är jag ovanligt trög idag.:) Är det velour?

Benglan sa...

Riktigt snygg! Vad bra att du fick till v-ringningen. Jag tycker att det är supersvårt att få till det snyggt.

á Yeliqa sa...

Tröjan blev verkligen jättefin och tyget ser ut att vara hur härligt som helst.

Ett litet tips vad gäller v-ringning är att sy halsmudden som endel ärmmuddar sys. D.v.s istället för att sy ihop halsmudden rakt av till en rundel så syr du det som ett liggande v (>)
Asch vad svårt det var att förklara. Hoppas att du kanske ändå förstår lite vad jag menar:)

Therese sa...

Tack för alla fina kommentarer!!!

ÄppelPäppel: Japp, det är velour! Ang hur jag menar så ska vi se om jag kan förklara..

Tänk dig att du syr på mudden som vanligt när du har en rund hals. I mitten fram viker du tröjan räta mot räta så att du kommer åt mudden från insidan, nåla sen i ca 45 graders vinkel och kolla från framsidan så ser du om du behöver nåla tightare.

Gick det att förstå?

Marie Frost sa...

Jättefin! Blev också lite chokladsugen! :)
Vad är det för mudd du har använt? Den stämde så himla bra i färg!

Therese sa...

Marie: Det är mudd från Stoff & Stil, minns inte vad färgen hette, men det finns bara en som är sådan i färgen tror jag.