söndag 30 maj 2010

Sommar??

Jag tror att vi numera officiellt kan säga att det är sommar. Sommar är enligt SMHI när dygnstemperaturen stadigvarande är över 10 grader celcius.. Själv tycker jag att det krävs minst 10 grader till för att det skall kännas som sommar! Dagens inlägg kommer iaf att handla om två linneklänningar som syddes för någon månad sedan. Modellen är en blandning av mina vanliga tunikamönster fast den här gången utan ärm, och förlängd en hel del för att vara klänning. Den första klänningen är sydd i JNY's finfina turkosa molninterlock, kantad med single jersey även den från JNY.

Klänning nummer två är sydd i rosa/vitrandig velour från MG Tyger. En velour som är relativt tunn för att vara velour, och passar därför väldigt bra även på sommaren. Denna klänning är kantad med brun single jersey från JNY Design. Har egentligen ingenting att tillägga eller skriva om dessa två klänningar. Sömnaden flöt smärtfritt och bandkantaren skötte sig exemplariskt om jag minns rätt =). När jag ser klänningarna så här i efterhand kan jag tycka att jag kanske kunde holkat ur ärmen lite mer, och kanske gjort axelpartiet lite smalare just för att få dem lite somrigare. Men å andra sidan kan man ju nu ha dem långt in på hösten och även till vintern med en kortärmad eller långärmad tröja under.


8 kommentarer:

Emster sa...

Härligt somriga- och som du skriver väldigt användbara senare också.

busmumrik sa...

Underbara klänningar!! Gillar skarpt det randiga tyg.. kanske skulle kolla in på MG..

JuMel sa...

Sommriga och fina! Undrar varför jag aldrig själv kommer mig för att sy en sån modell på klänning?! Tycks ha snöat in på singoallor...:)

Nilla sa...

Jättefina! Synd att man bara har pojkar. :P

Petronella sa...

Jättefina!

Som nybörjare på bandkantaren måste jag fråga hur det är att bandkanta med jersey tyg?
Jag har använt Stoff och Stil mudd men tycker denna är lite för tjock och funderar på att använda tunn trikå istället. Men kanske är jersey ett alternativ? Men är det inte svårt att skära till och lurigt i bandkantaren med tanke på att tyget lätt "krullar sig" i kanterna?

OttoPippi sa...

Ja visst är det underbart med sommar!!! Jättehärliga sommarklänningar att ha på sig i den sommaren har du gjort!!! :-)

KRUMELEJ sa...

Ja, idag kan man inte klaga på vädret :D. Jättehärliga klänningar med snygga färgkombinationer. Ha en bra helg!

Therese sa...

Petronella: Ursäkta ett jättesent svar.. Jag tycker inte att det är speciellt mkt svårare att kanta med jersey. Visst krullar det sig lite, men bara man håller lite koll på hur kantbandet löper i "vispen" så funkar det toppen! Resutlatatet blir ju oxå bättre iom att det inte blir så många lager tycker jag.