lördag 31 oktober 2009

Polkagrisrandiga Haremsbyxor



Förra helgen var jag på Sy & Inspirationsmässan här i Göteborg. Främst var jag där för att träffa någn återförsäljare från Janome så att jag kunde diskutera mina ibland små och ibland stora problem med Cover Pron, jag fick en hel del tips så förhoppningsvis kommer vi bättre överens i framtiden =). På symässan fanns också en av mina favoritleverantörer "MG Tyger" och av dem köpte jag bla den här superhärliga velouren.

Jag var så klart tvungen att sätta saxen i det nästan direkt och dessa byxor ligger nu i äldsta dotterns byrålåda. Mönstret är mitt eget haremxbyxmönster som jag modifierat lite för bättre passform, smalare ben och mera puff! Om någon blev sugen på ett par egna byxor finns det en liten bit kvar av tyget =).

6 kommentarer:

Benglan sa...

Har kikat runt lite på din blogg och du gör verligen superhärliga saker. Lade till dig till min blogglista. Hoppas det var ok med dig!
Ha en trevlig helg.

od Andulky sa...

Snygga! Vilken underbar velour!!

Åsa Tidqvist sa...

hej, vad nyfiken jag blir på vad det var för tips du fick ang CPn?! jag får oförklariga hoppstygn, lösa stygn mitt i en söm osv... om du har lust att dela med dig av de de tipsade om får du hemskt gärna mejla mig...!? tack på förhand =)
och brallorna var jättefina, har du sytt in resår eller är det en resårkanal du trätt i? massa frågor...

Therese sa...

Benglan: Klart det var ok =)!!

Åsa: Har mailat dig!! De främsta tipsen jag fick var att öka pressarfotstrycket samt att lägga en pincett el liknande i bakkant på pressarfoten när man syr över skarvar. På så vis håller sig pressarfoten "vågrät" och vippar inte och klämmer fast tyget.

KRUMELEJ sa...

Här har du en till som gärna tar del av den informationen som du fick.....om det är ok för dig :). Byxorna i inlägget är jättefina!

Therese sa...

Här kommer det jag fick tips om att testa:

Tipsen jag fick var framförallt att öka pressarfotstycket, dvs skruva åt knappen på ovansidan så att det blir högre tryck på tyget med pressarfoten. Sen fick jag även tipset att när man syr över skarvar (så vill ju foten gärna resa sig i framkant och då tar den automatiskt i där bak och bromsar så att säga tyget) då kan man sätta en liten pincett i bakkant på pressarfoten för att på så sätt få foten att gå jämt över tyget. Hoppstygnen sa hon kunde bero på antingen slöa nålar, eller att det helt enkelt blir för tjockt så att nålen inte når ner till ”griparen”. Jag kör med EL nålar, dvs extra långa nålar och får också hoppstygn ibland vilket stör mig till förbannelse – så jag har egentligen inte löst det problemet riktigt..



Av Thea (Blomma åker vagn) fick jag dock det bästa tipset och det var att hålla emot med en pincett/skruvmejsel på sidan av pressarfoten så att kantbandet ligger riktigt still när man syr.

Lycka till där ute alla CP ägare =), tipsa gärna om ni kommer på några bra knep - för jag är inte på något vis bästis med min CP ännu!